Magamról

Tanácsadó szakpszichológus vagyok, iskolapszichológus, pár- és családterapeuta.

Az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán végeztem pszichológia szakon, tanácsadás pszichológiája és iskolapszichológia szakirányon, majd ugyanott tanácsadó szakpszichológus képesítést szereztem, munka- és pályatanácsadás specializáción. Korábban az ELTE Bölcsészkarán olasz-portugál szakos középiskolai tanárként végeztem. PhD fokozatomat az ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskolájában szereztem. A Magyar Családterápiás Egyesület képzései után pár- és családterapeuta címet szereztem. 
Az elmúlt években az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán a Tanácsadás- és Iskolapszichológia tanszékén dolgoztam, különböző pszichológiai tárgyakat tanítottam és készségfejlesztő tréningeket tartottam a tanácsadás és iskolapszichológia MA képzésben és a tanárképzésben, a fejlesztőpedagógus szakirányú továbbképzésben és a pedagógiai szakpszichológus-képzésben. Ezen kívül 2022 szeptemberéig az Országos Iskolapszichológiai Módszertani Bázis vezetője voltam.

Jelenleg az ELTE Pedagógiai és Pszichológia Kar Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai Intézetének adjunktusa vagyok, a társadalmi befogadás tanulmányok mesterképzésben és a szociálpszichológus-képzésben tartok kurzusokat.
Tizenévig dolgoztam gimnáziumban, jól ismerem a serdülők világát és szívesen dolgozom velük, kamaszkonzultációban, pályaorientációban vagy családterápiában. Sokat dolgozom fiatal felnőttekkel is felsőoktatási tanácsadásban, 2022 őszéig a Milton Friedman Egyetem Pszichológiai Tanácsadó Központját vezettem.
Emellett családterápiás szakirodalmat fordítok az Animula Pszichológiai Szakkiadó számára.

Tagja vagyok a Magyar Családterápiás Egyesületnek, a Magyar Pszichológiai Társaságnak (az Óvoda- és Iskolapszichológia Szekciónak és az LMBTQ+ szekciónak, előbbinek vezetőségi tagja voltam 2020-22 között) és a Felsőoktatási Tanácsadás Egyesületnek. Regisztrált EuroPsy pszichológus vagyok. 

Szemléletemben meghatározó a nyitottság, az elfogadás, az empátia, a problémák többszempontú megközelítése és a rendszerszemlélet. 

Publikációim

Média megjelenés· 2024
Olyan reform élesedik, amire nem állnak készen a magyar iskolák: bérükért versenyeztetik a tanárokat

Szakértői vélemény Borbándi Dániel írásában (Pénzcentrum)

Média megjelenés· 2024
Kapcsolattartás távol élő nagyszülőkkel

Meglepetés magazin, Rózsa Ágnes írása

Média megjelenés· 2024
Együtt néznek szembe a holokauszt generációkon átívelő traumáival

Interjú a 2024 májusában zárult másod- és harmadgenerációs csoportról (Múlt-Jelen-Jövő csoport, Bálint Ház) a csoportvezetőkkel

Média megjelenés· 2024
Zsidó filmfesztivál beszélgetés

Kincs a múltból - beszélgetés a generációkon átívelő traumafeldolgozásról
– kísérőprogram
Lena Dunham és Stephen Fry apa és lánya párost alakítanak ebben a humoros és megható igaz történetben.A holokauszt-túlélő Edek (Stephen Fry) negyvenöt éve Amerikában él és esze ágában sincs visszalátogatni gyerekkora helyszínére, Lengyelországba. Lánya, Ruth (Lena Dunham) a rendszerváltás után viszont rábírja apját, hogy együtt szembenézzenek a családi múlttal. Ruth titkos célja, hogy eljussanak Auschwitzba és megértse Edek érzelmi zárkózottságát. Az egész országot átszelő utazás lehetőséget biztosít a párosnak, hogy közelebb kerüljenek egymáshoz.
A múlt (f)elásásabeszélgetés a generációkon átívelő traumafeldolgozásról dr. Forrás-Biró Alettával és dr. Richter Sándorral, akik a Bálint Házban vezetnek egy sorozatot, a holokauszt-túlélők másod- és harmad- negyedgenerációs utódai számára.
Moderál: Kenesei Marcell
November 29., péntek 21:36 – 21:10, Puskin mozi, Amarcord terem

Média megjelenés· 2024
Szombat interjú

Szükség van a holokauszt-élmények terápiás „megdolgozására”


Írta: Szántó T. Gábor - 2024-09-09 Rovat: Politika, Technika - tudomány, Történelem

Második évét kezdi meg ősszel dr. Forrás-Biró Aletta tanácsadó szakpszichológus, egyetemi adjunktus vezetésével a Múlt-Jelen-Jövő, a vészkorszak túlélőinek utódai, a második és harmadik nemzedékével foglalkozó terápiás csoport, amely a Bálint Házban tartja háromhetente összejöveteleit. Az első év tapasztalatairól kérdeztük Forrás-Biró Alettát és Richter Sándor családpszichoterapeutát, akivel együtt vezették a csoportot.


Richter Sándor és Forrás-Biró Aletta (Fotó: Láng Orsolya)


Publikáció· 2023
Fenntartható család - családterápia felnőtt családtagokkal

Forrás-Biró Aletta PhD, ELTE PPK Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai Intézet; magánpraxis, Budapest 
Biró Fruzsina, PMPSZ Budakeszi tagintézmény, Budaörs; Animula Kiadó; magánpraxis, Budapest 

Esetismertetés I., 2023. április 22., szombat 11:00–12:30 – Díszterem I. em. Fenntartható család – családterápia felnőtt családtagokkal 
Magánpraxisban folytatott közös vezetésű családterápiáinkban az utóbbi években fokozott igényt érzékelünk olyan családok támogatására, amelyekben a gyerekek már jócskán felnőttek, a családrendszer kibővült, bizonyos családi diszfunkciók azonban annyira feszítőek, hogy valamelyik családtag terápiás folyamatot kezdeményez. A bemutatóban több eset példái alapján összegezzük azokat a tapasztalatokat, amelyek az egyedi eseteken túl jellemzik ezt a fajta családterápiás munkát. Az összegzés főbb szempontjai: a terápiás motiváció különbözőségei, a folyamatban való elköteleződés, a később bekerülő családtagok szerepe és viszonya a családi küldetéshez, az egyes családtagok egyéni pszichológiai támogatásával való viszony, a közös terek és idők változása, a családi elvárások szerepe és változása. Az esetbemutatás során a közönség bevonásával gondolkodunk a felnőtt családtagok részvételével folytatott családterápia jellegzetességein és kihívásain. 

Kulcsszavak: felnőtt családtagok, elköteleződés, terápiás motiváció, családi küldetés E-mail: [email protected] 

Publikáció· 2023
Pszichológiai szempontok a kritikai gondolkodás fejlesztésében

Előadás a Franciatanárok Magyarországi Egyesülete tavaszi pedagógiai napján
2023. május 13. Budapest

Média megjelenés· 2023
LMBTQI személyek szükségletei a lelki egészség ellátásban - kerekasztal beszélgetés

2023. JÚNIUS 22., CSÜTÖRTÖK, 18:00–19:30
Budapest, Nádor utca 15. (CEU N15)

Milyen tényezőket szükséges figyelembe venni, amikor LMBTQI kliensekkel dolgozunk?Hogyan hozhat létre egy szakember befogadó, biztonságos teret a szexuálisan és nemileg sokszínű kliensek számára?Milyen mikroagressziók hangozhatnak el a kliensekkel való munka során, és hogyan lehet ezeket elkerülni?Hogyan lehet valakit megfelelően támogatni az előbújás folyamatában?Mit tehetünk szakemberként, ha egy kliensünk diszkrimináció, vagy gyűlöletbűncselekmény áldozatává válik?Ezekre és hasonló kérdésekre fogjuk együtt keresni a választ az eseményen, amelyre minden lelki egészség ellátásban dolgozót szeretettel várunk. Az eseményt kifejezetten ajánljuk pszichológusoknak, szociális munkásoknak és lelkisegély szolgáltatóknak, illetve más, a téma iránt érdeklődő szakembereknek is! A kerekasztal résztvevői:
Antal Orsolya - gyermek klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus
Dr. F. Lassú Zsuzsa - egyetemi docens, szexuálpszichológus
Dr. Forrás-Biró Aletta - tanácsadó szakpszichológus
Szabó Anna - gyermek klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológusA beszélgetést moderálja: Beda Balázs - Háttér Társaság lelki egészség programvezetőA rendezvény a 28. Budapest Pride Fesztivál programsorozatának része.

Média megjelenés· 2022
Közös pontok - LMBTQI személyek szükségletei a lelki egészség ellátásban

Milyen hiányosságok jelennek meg a szakemberek képzésében az LMBTQI+ emberek szükségletei kapcsán?
Milyen tévhitekkel találkozhatnak a szakemberek, melyeket tisztázni szükséges a hatékony ellátás elősegítése érdekében?
Hogyan hat egy segítő kapcsolatra a kliens LMBTQI identitása?Ezekre és hasonló kérdésekre fogjuk együtt keresni a választ az eseményen, amelyre minden lelki egészség ellátásban dolgozót szeretettel várunk. Beszámolunk a Common Point – Innovatív megközelítések a mentálhigiénés szolgáltatók képzéséhez az LMBTQI+ emberek minőségi támogatására c. projektünkről, prezentáljuk a projektben létrehozott kiadványt és e-learning felületet. Ezt egy kerekasztal-beszélgetés követi. Az estét állófogadással zárjuk, amely során új kapcsolatokra is szert tehetnek majd a résztvevők.Az eseményt kifejezetten ajánljuk klinikai pszichológusoknak, iskolapszichológusoknak, szociális munkásoknak és lelkisegély szolgáltatóknak, illetve más, a téma iránt érdeklődő szakembereknek is!A kerekasztal beszélgetésben résztvevő szakemberek:Antal Orsolya - gyermek és ifjúsági klinikai szakpszichológus
Bakosi Tamás - szociális munkás; BMSZKI Dózsa Átmeneti Szállás szakmai vezetője
Dr. Forrás-Biró Aletta - tanácsadó szakpszichológus; ELTE PPK, Országos Iskolapszichológiai Módszertani Bázis vezető
Halász Péter - személyes segítő; Háttér Személyes Segítő Szolgálat koordinátoraModerátor: Beda Balázs - Háttér Társaság, a Lelki Egészség Program vezetőjeProgramterv:
17:30 - 17:40: megnyitó
17:40 - 18:00: a Common Point kiadvány és e-learning bemutatása
18:00 - 19:15: kerekasztal beszélgetés
19:15 - 20:00: fogadás, networking
Ez az esemény a Common Point – Innovatív megközelítések a mentálhigiénés szolgáltatók képzéséhez az LMBTQI+ emberek minőségi támogatására projekt részeként kerül megrendezésre, amelyet részben az Európai Unió Erasmus+ programja támogatott.
2022. JÚNIUS 20., HÉTFŐ, 17:30–20:00Közös pontok - LMBTQI személyek szükségletei a lelki egészség ellátásbanNádor utca 15, Budapest 1051

Média megjelenés· 2022
Lélekrombolás védelem helyett - Az egy éve megszavazott "gyermekvédelmi törvény" margójára

2021. június 15-én szavazta meg a parlament a gyermekek védelmére szánt törvénycsomagot, amit számos kritika ért homofób részei miatt. Milyen változásokat hozott ez az iskolákban az LMBTQ, illetve a nem érintett diákok számára? És hogyan hatott a tanárok, iskolapszichológusok munkájára, az iskolák működésére? 
Erről mesél Palugyai Sára, diák, egy szivárványcsalád tagja; 
Dr. Forrás-Biró Aletta, az Országos Iskolapszichológiai Módszertani Bázis vezetője, tanácsadó szakpszichológus, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karadjunktusa, gyakorló iskolapszichológus; 
és Filó Mariann, pszichológus, LMBTQ aktivista.

Publikáció· 2021
Forrás-Biró, Aletta: Tanárok tanítási típusai a tanulástámogatás szempontjából.

In: Sass, Judit (szerk.) Út a reziliens jövő felé. A Magyar Pszichológiai Társaság XXIX. Országos Tudományos Nagygyűlése: Kivonatkötet. Budapest, Magyarország: Magyar Pszichológiai Társaság (2021) 336 p. p. 40 , 1 p.

Média megjelenés· 2021
Tragédiába torkollhat a szakemberhiány

Törvény szerint ezer gyerekre egy intézménypszichológusnak kellene jutnia – ami rettenetesen kevés, de még ez sem teljesül. Holott a pszichológus jelenléte nélkülözhetetlen a gyerekek és a pedagógusok lelki egészségének, az oktatás zavartalanságának biztosításához. Legfőképpen pedig a közösség épsége forog kockán, ha nincs, aki karbantartsa.

Publikáció· 2020
Forrás-Biró, Aletta ; Kovács, András: Teaching about the Holocaust in Hungarian Schools

In: Kovács, András; Miller, Michael L.; Wilke, Carsten (szerk.) Jewish Studies at the Central European University Yearbook Vol. 9. Budapest, Magyarország : CEU Jewish Studies Project (2020) pp. 73-89. , 17 p.

Publikáció· 2020
Forrás-Biró, Aletta: Tanulásmódszertan és tanulástámogatás a közoktatásban

Forrás-Biró, Aletta: Tanulásmódszertan és tanulástámogatás a közoktatásban 231 p. Disszertáció benyújtásának éve: 2019, Védés éve: 2020 Megjelenés/Fokozatszerzés éve: 2020

Média megjelenés· 2020
A késleltetett jutalmazásról

 Dr. Forrás-Bíró Alettával, az Egyetem pszichológusával a késleltetett jutalmazásról, és az ezzel kapcsolatos kísérletekről, következtetésekről beszélgettünk. 

Média megjelenés· 2020
Vizsgaidőszak, vizsgastressz

 A Milton Friedman Egyetem podcastjának legfrissebb részében egyetemünk pszichológusával, Dr. Forrás-Bíró Alettával beszélgetünk a vizsgaidőszakról és a vizsgastressz leküzdéséről. 

Média megjelenés· 2020
Összeállítás a Magyar Pszichológiai Társaság Katasztrófapszichológiai szekciójának tájékoztatója felhasználásával

 A mostani rendkívüli helyzet felborítja az eddig megszokott életvezetésünket és ez önmagában igen erős stressz-forrás.
Tartunk a vírusfertőzéstől, féltjük a szeretteinket, alapjaiban változik meg a napi életvezetésünk, mindennapi rutinjaink, megváltoznak a kapcsolattartási-, tanulási- és munkamódjaink. 

Publikáció· 2019
Forrás-Biró, Aletta; Kovács, András: A holokauszt feldolgozása a mai magyar iskolákban.

In: Braham, Randolph L. (szerk.) Tanulmányok a Holokausztról X. Budapest, Magyarország : Múlt és Jövő (2019) 289 p. pp. 257-271. , 15 p.

Média megjelenés· 2019
Holokauszt oktatás és holokauszt emléknap a közoktatásban

Egy reprezentatív felmérés alapján az általános és középiskolai tanárok 2-3 százaléka antiszemita és további 10-15 százalékuk ha nem is tagadja a holokausztot, úgy vélik hogy a zsidók visszaélnek az üldöztetések emlékével. A majré jiddis szó, jelentése félelem. Szóval félelem, majré nélkül beszélgetünk arról, hogy milyen ma a közös életünk itt, vannak-e tabuk, elhallgatások, ki nem beszélt s így bizalmatlanságot, félelmet okozó ügyek. Nem, nem jó az egyes szám, hiszen ezek a közös ügyeink, mint ahogy a holokauszt sem az elpusztított zsidóknak és utódainak, hanem az egész magyar nemzetnek a tragédiája. Erről is beszélgetünk rabbikkal, történészekkel és a hallgatókkal, akik a műsor második félórájában telefonon oszthatják meg véleményüket, kérdéseiket.

Publikáció· 2017
Forrás-Biró, Aletta: A tanulás tanulása és tanítása.

In: N Kollár, Katalin; Szabó, Éva (szerk.) Pedagógusok pszichológiai kézikönyve 3. Budapest, Magyarország : Osiris Kiadó (2017) 551 p. pp. 425-451. , 27 p.

Média megjelenés· 2017
Férfi-női kapcsolat a csecsemő érkezése után

Egy kisgyermek érkezése mindig csodás dolog egy párkapcsolatban, ám a boldogsággal nehézségek is járnak. Egy nőnek az élet számos területén meg kell felelnie, főleg, ha édesanyává válik egyszerre kell anyának, feleségnek, szeretőnek lennie egyszemélyben. Mai témánk a férfi-női kapcsolat a csecsemő érkezése után. Vendégünk: Forrás-Bíró Aletta, pár –és családterapeuta

Publikáció· 2016
Forrás-Biró, Aletta: Videóinterjúk a tanórán: Holokausztoktatás, a kritikai gondolkodás fejlesztése, aktív állampolgárságra nevelés.

In: Molnár, Judit (szerk.) A nagypolitikától a hétköznapokig : A magyar holokauszt 70 év távlatából. Tanulmányok. Budapest, Magyarország : Balassi Kiadó (2016) 499 p. pp. 425-430. , 6 p.

Publikáció· 2016
Forrás-Biró, Aletta: Pedagógusok a holokausztoktatásról: Iskolai tapasztalatok 100 mélyinterjú alapján.

In: Forrás-Biró, Aletta (szerk.) A holokauszt, az iskola és a tanár : A holokauszt téma iskolai oktatása: helyzetelemzés és képzésfejlesztés. Budapest, Magyarország : Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI), (2016) pp. 85-141. , 57 p.

Publikáció· 2016
Forrás-Biró, Aletta: Hogyan tanítunk tanulni az iskolában?

In: Vargha, András (szerk.) Múlt és jelen összeér : A Magyar Pszichológiai Társaság XXV. Jubileumi Országos Tudományos Nagygyűlése Kivonatkötet. Budapest, Magyarország : Magyar Pszichológiai Társaság (2016) 418 p. pp. 151-151. , 1 p.

Publikáció· 2016
Forrás-Biró, Aletta (szerk.): A holokauszt, az iskola és a tanár: A holokauszt téma iskolai oktatása: helyzetelemzés és képzésfejlesztés.

Forrás-Biró, Aletta (szerk.): A holokauszt, az iskola és a tanár: A holokauszt téma iskolai oktatása: helyzetelemzés és képzésfejlesztés. Budapest, Magyarország : Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) (2016) , 186 p. ISBN: 9789634360452

Média megjelenés· 2016
Társas magány

A társunk mellett átélt magány érzése talán ezerszer rosszabb, mintha csak szimplán egyedül élnénk. Rutinból, megszokásból élünk együtt párunkkal. Együtt mégis külön. Hogy pontosan mindez mit jelent és mit nevezünk társas magánynak, erről beszélgetünk vendégemmel: Forrás-Bíró Aletta pár-és családterapeutával.

Publikáció· 2015
Forrás-Biró, Aletta: Videóinterjúk használata az oktatásban az IWitness online oktatási felület segítségével.

In: Ujhelyi, Adrienn; Lévai, Dóra (szerk.) VII. Oktatás-Informatikai Konferencia : tanulmánykötet. Budapest, Magyarország : ELTE PPK Neveléstudományi Intézet, (2015) pp. 152-161. , 10 p.

Publikáció· 2015
Forrás-Biró, Aletta: Videóinterjúk az oktatásban - a pszichológus nézőpontja: Jógyakorlat és képzésbemutató.

In: Vargha, A (szerk.) Lélek-net a léleknek : Az ember a változó technikai közegek világában : A Magyar Pszichológiai Társaság XXIV. Országos Tudományos Nagygyűlése : Kivonatkötet. Budapest, Magyarország : Magyar Pszichológiai Társaság (2015) 305 p. pp. 281-281. Paper: M18 , 1 p.

Publikáció· 2015
Forrás-Biró, Aletta: Videóinterjúk használata az oktatásban.

Forrás-Biró, Aletta: Videóinterjúk használata az oktatásban. KÉPZÉS ÉS GYAKORLAT: TRAINING AND PRACTICE 13 : 1-2 pp. 195-202. , 8 p. (2015)

Publikáció· 2014
Forrás-Biró, Aletta: Videóinterjúk a tanórán - holokausztoktatás, kritikai gondolkodás fejlesztése és aktív állampolgárságra nevelés.

In: Molnár, Judit (szerk.) A nagypolitikától a hétköznapokig : A magyar holokauszt 70 év távlatából. Szeged, Magyarország : Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar Politológia Tanszék (2014) pp. 88-89. , 1 p.

Publikáció· 2014
Forrás-Biró, Aletta: Tanulástechnika a felsőoktatásban.

Forrás-Biró, Aletta: Tanulástechnika a felsőoktatásban. NEVELÉSTUDOMÁNY: OKTATÁS KUTATÁS INNOVÁCIÓ : 1 pp. 101-105. , 5 p. (2014)

Publikáció· 2013
Forrás-Biró, Aletta: Videóinterjúk használata az oktatásban.

In: Nagyházi, Bernadette (szerk.) 7. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencia : Innováció a neveléstudomány elméleti és gyakorlati műhelyeiben: Absztraktkötet. Kaposvár, Magyarország : Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar, (2013) pp. 40-41. , 2 p.

Fordítás· 2013
Asen, Eia ; Scholz, Michael ; Forrás-Biró, Aletta (ford.): Több család – egy terápia

Családcsoport a gyakorlatban. Budapest, Magyarország : Animula (2013) , 160 p. 

Publikáció· 2012
Forrás-Biró, Aletta: Direkt és indirekt érdeklődésvizsgálatok összehasonlítása.

In: Vargha, András (szerk.) A tudomány emberi arca : A Magyar Pszichológiai Társaság XXI. Országos tudományos nagygyűlése : kivonatkötet. Szombathely, Magyarország : Magyar Pszichológiai Társaság (2012) 402 p. pp. 181-181. , 1 p.

Fordítás· 2012
Kast, Verena ; Forrás-Biró, Aletta (ford.): Krízis és remény: Cselekvés változások idején.

Budapest, Magyarország : Animula (2012) , 98 p. 

Publikáció· 2011
Kovács, András ; Forrás-Biró, Aletta: Zsidó élet Magyarországon: Események, kihívások és célok a kommunista rendszer bukása óta

Kovács, András ; Forrás-Biró, Aletta: Zsidó élet Magyarországon: Események, kihívások és célok a kommunista rendszer bukása óta pp. 1-55. , 55 p. (2011)

Publikáció· 2011
Kovács, András ; Forrás-Biró, Aletta: Jewish life in Hungary: Achievements, challenges and priorities since the collapse of communism

Kovács, András ; Forrás-Biró, Aletta: Jewish life in Hungary: Achievements, challenges and priorities since the collapse of communism pp. 1-55. , 55 p. (2011)

Fordítás· 2007
Krähenbühl, Verena ; Jellouschek, Hans ; Kohaus-Jellouschek, Margarete ; Weber, Roland ; Forrás-Biró, Aletta (ford.): Mozaikcsaládok

Budapest, Magyarország : Animula

Fordítás· 2002
Schepers, Guy ; König, Claudia ; Forrás-Biró, Aletta (ford.): Családi videotréning

 A családok segítésének új módszere. Budapest, Magyarország : Animula

Fordítás· 1993
Onnis, Luigi ; Forrás-Biró, Aletta (ford.): Corpo e contesto. A pszichoszomatikus zavarok rendszerszemlélete.

Budapest, Magyarország 

All rights Reserved © Dr. Forrás-Biró Aletta, 2021

Design by ThemeWagon